Det händer på Konsthallen

I går var vi på utställning på Konsthallen här i Skövde. Vi kikade på Lars Lerin och Åsa Jungnelius. 

Lars Lerin uppfattade jag som en "deppig konstnär". Hans verk var mörka och nästan genomskinliga. Han arbetar mycket med akvarell, på både stora och små ark. 
De stora tavlorna var väldigt maffiga, med dess alla detaljer. Motiven var återkommande. Kalhyggen och hyreshus verkar vara hans favoriter.
En konstnär som absolut vet vad han sysslar med, men hans verk var inte tilltalande.





Åsa Jungnelius visade en riktigt snygg serie, med glaskonst. Den kändes fräsch och nytänkande och verkligen jätte mysig.
Det var en blandning mellan nagellack, läppstift och diamanter.



 // Louize

Kommentarer
Postat av: Stefan K Larsson

Hej. Att 90% av alla bloggare förstör för de andra 10% genom sina taffliga försök att med otillräckligt ordbruk och totalt ogrundade åsikter är inget nytt, men det här var osedvanligt dåligt.



"Lars Lerin uppfattade jag som en "deppig konstnär". Hans verk var mörka och nästan genomskinliga. Han arbetar mycket med akvarell, på både stora och små ark." Jobbar han mest med akvarell? NO SHIT, han är de facto Sveriges största akvarellist. Tack, captain obvious. Och vad menar du med genomskinligt, egentligen? och varför dessa hartassar kring det att du uppfattar honom som en deppig konstnär? Det är inget citat, eller hur? Tillbaka till nybörjarkursen i svenska med dig.



Dock ska ditt försök till någon form av reflexion uppskattas, i vart fall om man ska sätta det i relation till den bimbodumma presentationen av Åsa. Du lyckas verkligen inte säga någonting där. VAD gör detta stycke glaskonst nytänkande? Det är knappast någon form av avantgardism vi kan tala om, eller hur?



För guds skull, ansträng dig mer eller lägg av.

Du kanske har talanger, men skrift är verkligen inte en av dem, utifrån vad du har presterar hitintills.

2009-02-23 @ 19:02:13
Postat av: Louize

SV: Hej positiva stefan ! Äntligen lite reaktion. För det första, att blogga betyder inte att man MÅSTE skriva helt perfekt svenska, som du tydligen tror att du är bäst på (?!) Det är varken kul att läsa eller att skriva, på det här sättet.

Till Lars Lerin. Jag har absolut ingen erfarenhet om vad han sysslar med, vem han är osv. Vi var på ett enkelt besök på konsthallen i skövde och jag skaffade mig en uppfattning om det han gjorde och vem han var. Utan att skriva en hel bok om min uppfattning här på bloggen, skrev jag det jag kände just då, lite kort.

Med genomskinligt menar jag att han absolut, till 100% inte påverkade mig ett skit, rent ut sagt. Hans verk var fruktansvärt tråkiga, men samtidigt tycker jag att han är väldigt skicklig. Det var inget fel på hans verk på så sätt, och jag tror dej, han är säkert sveriges bästa akvarell målare. but still...



Här ser vi också hur olika våra åsikter kan vara. Du är uppenbarligen mer imponerad och emotionellt berörd av vad Lars Lerin sysslar med. Jag fastnade mer för Åsa. Det nådde nog också fram till alla utom dig, (synd!).



Jag förstår att det här är väldigt jobbigt för dig (att folk har olika åsikter, olika sätt att snappa upp saker och ting osv.) men du får helt enkelt leva med det!



Jag vet inte hur gammal du är, men för mig som är ung kändes Åsa's verk fräscha, du är förmodligen för gammal och insnöad för att ha samma uppfattning ?



Dessutom kan jag tillägga att mina svenska kunskaper är det verkligen inte något fel på. Jag har förmodligen bättre kunskaper än de flesta i min ålder. Annars hade jag aldrig uppnått de topp- betyg jag har i svenska kurserna...



2009-02-24 @ 15:45:09
Postat av: Stefan K Larsson

Hej Louize med toppbetyg i svenska.

Att blogga innebär att man skall, för den som har minsta lilla moral och självinsikt i kroppen, anstränga sig för att skriva något som engagerar läsaren med sitt kvalitativa innehåll. Akilleshälen här är egentligen inte ditt språkbruk, som för övrigt inte är särskilt välslipat, betyg till trots, utan att du bara bloggar för bloggandets skull, eller om det nu är något skolarbete. Bloggen saknar själ, identitet, substans och fokus, därtill är den fullkomligt översollad med tendenser som avslöjar att du är duktig på att imitera hur andra skriver, som kosmetika över det att du själv inte är någon ordkonstnär.



Jag är fullkomligt ointresserad av om vi delar åsikter eller har dem skiljda. Ovanstående text borde, om du läser den igen, klargöra vad det egentligen handlar om.



Ska vi nu ta upp språkbiten igen, vilket jag känner att jag måste göra eftersom det är viktigt för min i det här inlägget förämnade slutsats, så kan jag upplysa dig om att svarsinlägget formligen kryllade av stavfel, särskrivningar, semantiska och grammatiska fel, för att inte tala om inkorrekta satser, likt det kryllar av myror i en stack. Jag tror inte det skiljer sig så många år mellan oss, då jag är 22 år fyllda, men hade min lärare i svenska på gymnasiet, adjunkt Åberg, sett mig skriva som du gör, hade han med darrande hand smällt pekpinnen i katedern i ren frustration över min oförmåga. Jag är ärlig nu. Det är precis så det ska vara - för ska jag infoga någon form av positiv attityd i det hela så tror jag faktiskt att du har rätt om att du är bättre än genomsnittet av din generation i svenska.

Problemet med det senaste decenniets utveckling, eller snarare fallgrop, för utveckling är det inte, inom skolan, är att allt för mycket låter passeras igenom - elever tillåts göra fler fel utan att bli tillsagda. Mentaliteten är den att hela slarvtendensen går an, men det verkligt djupt tragiska i det hela är att samhället får lida av en kulturell tillbakagång till det mest ogenomtänkta och primitiva, orsakat av den informationskollaps som sker när förmågan att uttrycka sig i sitt modersmål är så begränsad.





2009-02-24 @ 21:59:06
Postat av: Louize

SV: Oj Stefan, du måste verkligen ha ett tråkigt liv som sitter o klagar på en 18-åring på detta vis.

Du behöver nog ut och träffa folk, så blir du också trevlig ska du se :)

Kan ju även tillägga att detta är ett projektarbete som jag och en tjej till driver.



Finns det verkligen regler för hur man ska blogga ? I min värld bloggar alla som de vill och de som tycker det är intressant läser, de andra skiter rent ut sagt i det och hittar en annan blogg!



Och än en gång- det här är ingen svenska uppsats!

2009-02-25 @ 17:07:09
Postat av: Stefan K Larsson

Där fick du allt till det!



Skämtar du? Det finns betydligt mer viktiga saker i livet än att gå runt och vara trevlig 24/7 när man kan läxa upp dåliga bloggare, för det finns bara en värld och när någon presterar ett bottendyk drar det ner genomsnittskvaliteten, som när titanic drog med sig hur många som helst ner i mörkret trots att de hade övergivit båten, för att dra en dödsfestlig liknelse.



Jag får ändå vara så snäll att gratulera för den briljanta idén - Att få betyg i en stor, viktig kurs för att göra en enkel hobbysyssla som att blogga är ju helt galet klockrent. Skulle jag få göra om den kursen skulle jag nog... ärligt talat, jag kan inte komma på något mer slappt, men jag är rätt förtjust i att dricka öl i gott sällskap i eftermiddagssolen på en brygga. Det skulle få duga.



En sak har du rätt i - Det finns inga regler för att blogga - men i frånvaron av vettigt handhavande eller engagerande innehåll är det precis det som är det dåliga med bloggning.

2009-02-28 @ 21:54:20
Postat av: Anna

Till Stefan K Larsson



Kan du stava till reflektion? Om man tar sig friheten och framför allt tiden(?) att klaga på svenska språket i en blogg MÅSTE man se till att man själv stavar HELT KORREKT. Det är ju pinsamt det du gör. Så synd att dina ansträngningar att stava rätt, och dina försök att använda dig av fina formuleringar ändå resulterar i att du faller på mållinjen.



Till er tjejer! Det har varit roligt att följa ert projektarbete genom denna blogg! :)

2009-04-17 @ 19:44:08
Postat av: Anonym

Till Stefan K Larsson

Översollad? Väx upp! Varför kritisera när du själv har dåligt språk? I min åsikt är det för övrigt mer beundransvärt med en smula folkvett än korrekt språk, men du saknar tydligen båda! Det är fördjävligt att du klankar ner på personer som gör ett bra jobb, jag tycker snarare att det är du som sänker bloggarnas genomsnitt! Det är människor som du som ser till att bloggare anses vara pretentiösa idioter. Tror du att adjunkt Åberg hade gillat det, eller var han också en besserwisser? Började adjunkt Åberg också sina meningar med "och"? Skärp dig! Är du verkligen 22 bör du lära dig hur man uppför sig, och skaffa en vettigare sysselsättning. Bloggar är till för dem som VILL läsa dem, inte tvärt om! Läs inte om du inte kan uppskatta det.

2009-04-21 @ 10:23:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0